image show5
Δευτέρα, 18 Δεκεμβρίου 2017

ΠΡΟΣΦΑΤΟ TWEET

Οι Ευρωβουλευτές μιλούν για τον Σπύρο Δανέλλη

book cover

2
PDF Εκτύπωση E-mail
Διαχείριση Απορριμμάτων Κρήτης - Σκέψου Καθαρά - Δεκέμβριος 2014

Ανοιχτή επιστολή στη νέα διοίκηση του ΕΣΔΑΚ

Την Τετάρτη συνεδριάζουν οι εκπρόσωποι των δήμων - εταίρων του ΕΣΔΑΚ για να εκλέξουν πρόεδρο και εκτελεστική επιτροπή. Ο ΕΣΔΑΚ αποτελεί τον μεγαλύτερο φορέα διαχείρισης απορριμμάτων στο νησί. Η Κρήτη είναι από τις πλέον προωθημένες περιφέρειες στον τομέα των απορριμμάτων στη χώρα. Αφενός εξαιτίας του πολλαπλού κόστους της περιπέτειας του Κουρουπητού, αφετέρου γιατί το πρώτο εγχείρημα περιφερειακού σχεδιασμού στις αρχές του '90, υλοποιήθηκε σε σημαντικό του μέρος. Βέβαια, σε σχέση με την ευρωπαϊκή πραγματικότητα και τις ευρωπαϊκές μας υποχρεώσεις, είμαστε πολύ πίσω αφού ακόμα οι ΧΥΤΑ αποτελούν το βασικό μας εργαλείο. Τις κατά διαστήματα τροποποιήσεις του περιφερειακού σχεδιασμού, χαρακτήρισε η έλλειψη πολιτικής τόλμης. Το ανομολόγητο φλερτ με την καύση, η σπατάλη πόρων σε άσκοπα έργα, οι ανορθολογικές επιλογές κρατούν ακόμα ανοιχτό και άλυτο το πρόβλημα ολοκληρωμένης διαχείρισης απορριμμάτων στην Κρήτη.

Η νέα αρχή του ΕΣΔΑΚ καλείται να συμβάλλει αποφασιστικά προς τη βέλτιστη πολιτική διαχείρισης των απορριμμάτων, που δεν μπορεί να είναι άλλη από την πρόληψη, ανακύκλωση, κομποστοποίηση. Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία, στις 1/1/2016 όλοι οι φορείς διαχείρισης απορριμμάτων της Κρήτης συνενώνονται σε έναν. Αυτό θα βοηθήσει στην ουσιαστικά ενιαία προσπάθεια ολοκληρωμένης διαχείρισης.
Μέχρι τότε ο ΕΣΔΑΚ θα μπορούσε να προωθήσει:
1) Δράσεις πρόληψης
2) Αύξηση και ποιοτική βελτίωση της ανακύκλωσης
3) Δημιουργία πράσινων σημείων
4) Τοποθέτηση καφέ κάδου οργανικών
5) Οικιακή κομποστοποίηση
6) Εφαρμογή του «πληρώνω όσο πετάω» σ' όλα τα τιμολόγια, και βέβαια ενημέρωση-ευαισθητοποίηση των πολιτών για όλα.

Το πρώτο πράγμα όμως που οφείλει να κάνει η νέα διοίκηση, είναι να αναβάλει το διαγωνισμό για την ανάθεση «Διαχείρισης Μονάδας Προεπεξεργασίας Απορριμμάτων Ηρακλείου (Εκσυγχρονισμός και Λειτουργία)» που η προηγούμενη Αρχή έχει προκηρύξει για τις 20 Νοεμβρίου. Έχει ενδιαφέρον ότι στην εφημερίδα Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων δημοσιεύτηκε στις 26 Σεπτεμβρίου προκαταλαμβάνοντας τη νέα Αρχή. Αφορά στην περίφημη μονάδα βιο-ξήρανσης που λειτουργεί από το 2010 δίπλα στη Λαχαναγορά. Το τίμημα είναι 5.373.000 ευρώ για τη λειτουργία δύο χρόνων. Με δυνατότατα απευθείας επέκτασης και για τρίτο χρόνο για 7.794.000 ευρώ συνολικά.

Η ιδιαίτερα ενεργοβόρα αυτή μονάδα, ξεπερασμένη πλέον στην Ευρώπη, συνόδευε εργοστάσια καύσης, προεπεξεργαζόμενη τα απορρίμματα για τη βελτίωση της θερμικής τους απόδοσης με τη μείωση της υγρασίας τους. Στην περίπτωσή μας το προϊόν που κοστίζει στο δημότη περίπου 30 ευρώ ανά τόνο, οδηγούμενο στο ΧΥΤΑ Πέρα Γαλήνων, αποκτά πάλι τον αρχικό τα αρχικά του χαρακτηριστικά με την έκθεσή του στην υγρασία.

Στις 11/3/2011 σε ημερίδα που είχε οργανώσει ο τότε βουλευτής Φραγκ. Παρασύρης υπό τον τίτλο «Διαχείριση Στερεών Αποβλήτων στην Κρήτη», είχα υποβάλλει το παρακάτω ερώτημα για να.....μην πάρω καμία απάντηση:

«Πείτε μου έναν λόγο δημοσίου συμφέροντος και κοινωνικής ωφέλειας για τον οποίο ο φορολογούμενος πολίτης πλήρωσε 24 εκατομμύρια ευρώ για την κατασκευή τέτοιας μονάδας εδώ στο Ηράκλειο, και πρέπει να συνεχίσει να επιβαρύνεται με 30 ευρώ ανά τόνο, απολύτως άσκοπα. Για να μην προσθέσω πως ο μελετητο - κατασκευαστής το διαχειρίζεται κιόλας. Άρα ουδέν δημόσιο όφελος παρά μόνο κόστη».

Το επανυποβάλλω στην αυριανή νέα εκτελεστική επιτροπή του ΕΣΔΑΚ από την οποία είμαι βέβαιος πως θα τύχω απάντησης. Ο ορθολογισμός και η εξυπηρέτηση του δημοσίου συμφέροντος επιβάλουν την αναβολή του διαγωνισμού και τη σύνταξη μελέτης για τις απαιτούμενες παρεμβάσεις, ώστε η μονάδα να συμβάλλει κυρίως στην ανακύκλωση, πράγμα που θα βοηθούσε και στην κάλυψη των στόχων ανάκτησης που η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλλει. Υπάρχει όμως ένας επιπλέον λόγος αναβολής.

Στο άρθρο 20 της διακήρυξης ανοιχτής δημοπρασίας που περιγράφει την ειδική τεχνική και επαγγελματική ικανότητα των διαγωνιζομένων, απαιτεί «επί ποινή αποκλεισμού: να διαθέτει κατ' ελάχιστον 3ετή εμπειρία (κατ' ελάχιστον τα δύο έτη στην ίδια εγκατάσταση), η οποία θα είναι σε λειτουργία μονάδων επεξεργασίας ή προεπεξεργασίας σύμμικτων αστικών απορριμμάτων, δυναμικότητας τουλάχιστον 25.000 τόνων ανά έτος».

Είναι προφανές πως με τέτοιους όρους μονάχα ένας ενδιαφερόμενος μπορεί να εμφανιστεί. Φαντάζομαι ότι οι εργολήπτες όπως και το ΤΕΕ θα 'χουν κάτι να πουν επ' αυτού. Κι αν μετά τόσα χρόνια εμπειρίας τα τοπικά γραφεία και εργοληπτικές επιχειρήσεις δε διαθέτουν την ικανότητα να διαχειριστούν τέτοια έργα, για ποιες προϋποθέσεις ανάπτυξης μιλάμε; «Σκέψου καθαρά».

Ανοικτή Επιστολή προς το διοικητικό συμβούλιο του ΕΣΔΑΚ

Μπράβο στην πλειοψηφία του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου, όπως και στον πρόεδρο του ΕΣΔΑΚ, για την απόφασή τους να ματαιώσουν το διαγωνισμό ανάθεσης λειτουργίας του εργοστασίου βιοξήρανσης των απορριμμάτων και να προβούν στη σύνταξη μελέτης σκοπιμότητας για την τροποποίησή του σε μονάδα μηχανικής διαλογής. Η απόφασή τους υπηρετεί τη λογική και το δημόσιο συμφέρον. Όχι μόνο για τον αμφισβητουμένης διαφάνειας διαγωνισμό, όσο κυρίως για την επιτέλους διακοπή παραγωγής ενός προϊόντος που κοστίζει ακριβά στους δημότες, αφήνοντας υψηλό ενεργειακό αποτύπωμα στο περιβάλλον, δίχως εν τέλει να χρησιμεύει σε τίποτα. Η απόφαση αυτή έρχεται σε μια ιδιαιτέρως κρίσιμη συγκυρία, και αποβαίνει χρήσιμη σε τοπικό αλλά και σε εθνικό επίπεδο.

Ως γνωστόν βρίσκονται σε εξέλιξη η αναθεώρηση της ευρωπαϊκής οδηγίας πλαίσιο 98/2008 για τη διαχείριση των στερεών αποβλήτων και ο εθνικός νόμος για την ανακύκλωση. Στην αναθεώρηση της οδηγίας του 98/2008 προβλέπονται εκτός των άλλων και τα εξής:

-Αύξηση του ποσοστού ανακύκλωσης των αποβλήτων συσκευασίας σε 80% έως το 2030, με ενδιάμεσους στόχους 60% έως το 2020 και 70% έως το 2025.

-Ενίσχυση της επαναχρησιμοποίησης και ανακύκλωσης των αστικών αποβλήτων τουλάχιστον στο 70% έως το 2030, συμπεριλαμβανομένων στόχων για συγκεκριμένα υλικά.

-Απαγόρευση της υγειονομικής ταφής ανακυκλώσιμων πλαστικών, μετάλλων, γυαλιού, χαρτιού και χαρτονιού και των βιοαποδομήσιμων αποβλήτων έως το 2025, ενώ παράλληλα τα κράτη μέλη θα πρέπει να προσπαθήσουν να εξαλείψουν σχεδόν ολοκληρωτικά την υγειονομική ταφή μέχρι το 2030.

-Προώθηση των άμεσων επενδύσεων μόνο σε επιλογές διαχείρισης των αποβλήτων στη κορυφή της ιεραρχίας των αποβλήτων (πρόληψη, επαναχρησιμοποίηση, ανακύκλωση).

Στο νομοσχέδιο που τέθηκε σε διαβούλευση την περασμένη εβδομάδα συμπεριλαμβάνονται τα εξής:

- Υποχρεωτική χωριστή συλλογή τεσσάρων ρευμάτων αποβλήτων συσκευασίας σε χαρτί, γυαλί, πλαστικό και μέταλλο.

- Υποχρεώσεις χωριστής συλλογής φορέων λειτουργίας μεγάλων χώρων συνάθροισης κοινού και μέσων μαζικής μεταφοράς για χαρτί, γυαλί, πλαστικό και μέταλλο.

- Υποχρέωση επίτευξης σε εθνικό επίπεδο της χωριστής συλλογής των βιοαποβλήτων κατά min 5% μέχρι το 2015 και κατά min 20% μέχρι το 2020.

Από τα παραπάνω φαίνεται πως η πολιτική της Ε.Ε. και βεβαίως και της χώρας μας, απομακρύνεται από τη σύμμικτη διαχείριση των απορριμμάτων, αφού τίθενται υψηλότεροι στόχοι ποσοτικά και ποιοτικά ανακύκλωσης-επαναχρησιμοποίησης. Γι' αυτό θα μεταβούμε άμεσα σε τέσσερις κάδους ανακύκλωσης και, για πρώτη φορά, χωριστής συλλογής οργανικών. Η μη επίτευξη των νέων στόχων στα συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα συνεπάγεται βεβαίως οικονομικές ποινές για τη χώρα. Έτσι η τροποποίηση της μονάδας βιοξήρανσης, ώστε να μπορεί να γίνεται προεπεξεργασία προς ανάκτηση καθαρών υλικών όπως χαρτιού, γυαλιού, πλαστικού και μετάλλων, θα την καταστήσει επιτέλους χρήσιμη.

Να υπενθυμίσω εδώ ότι η παντελής αποτυχία διαχείρισης της πρότασης για απροσδιόριστης μεθοδολογίας κεντρική μονάδα στην Αγία Βαρβάρα (φλερτ με καύση), οδήγησε στην παράλογη εμφάνιση της μονάδας βιοξήρανσης στο Ηράκλειο. Είναι βέβαιο πως εν όψει και της μετάβασης σε ένα χρόνο, στον ενιαίο περιφερειακό σχεδιασμό διαχείρισης απορριμμάτων, η λειτουργία της υπηρεσίας πρέπει να εναρμονιστεί με τους στόχους και τη φιλοσοφία που η ευρωπαϊκή νομοθεσία επιβάλλει.

Η ευθύνη της υπηρεσίας βεβαίως περιορίζεται στο να συμβουλεύει τους αιρετούς και να υποστηρίζει με τεχνοκρατική επάρκεια τις αποφάσεις τους. Η πολιτική ευθύνη των επιλογών που εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, ανήκει εξ ολοκλήρου στους αιρετούς.

Τέλος, σχετικά με τη μονάδα βιοξήρανσης, ας γίνει κατανοητό πως αν το παραγόμενο προϊόν (SRF) δεν καταλήγει σε παραγωγή ενέργειας (ενεργειακή ανάκτηση) δεν επιτελεί τον σκοπό για τον οποίο διατέθηκαν (15+9) = 24 εκατομμύρια ευρώ, συν όσα άλλα εκατομμύρια απαιτηθούν για τη συνέχιση λειτουργίας της άσκοπης αυτής επένδυσης. Και η ταφή του προϊόντος στους Πέρα Γαλήνους που προφανώς δεν παράγει ενέργεια, αλλά ούτε και η καύση του στις υψικαμίνους της Αττικής ή της Κύπρου, που κάποιοι προτείνουν παραβλέποντας τα δυσθεώρητα κόστη μεταφοράς και καύσης, συνιστά ενεργειακή ανάκτηση.

Η ευρωπαϊκή νομοθεσία είναι σαφής επ' αυτού. Σύμφωνα με αυτήν η βιοξήρανση χωρίς ενεργειακή απόδοση είναι στον αέρα. Απόλυτος καπνός.

Είμαι βέβαιος πως το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΣΔΑΚ με γνώμονα τη λογική και το δημόσιο συμφέρον θα αποδεχτεί την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου Ηρακλείου, που ήρθε ως συνέχεια της αρχικής απόφασης της Εκτελεστικής Επιτροπής του ΕΣΔΑΚ.

03/12/2014

 
banner1
blue growth
epitropi2
epitropi1
epitropi3
CHARLIE-HEBDO